مسلمانان شیعه

سایتی برای همه مسلمانان شیعه

مسلمانان شیعه

سایتی برای همه مسلمانان شیعه

ورود به دستشویی با پای چپ

چرا ورود به توالت با پای چپ مستحب است؟ (دلیل عقلانی ذکر نمایید).

http://footlife.co.za/images/conditions/flatfoot.jpg

 

در اسلام به صورت استحبابی توصیه شده که هنگام ورود به توالت با پای چپ وارد شوید و هنگام خروج با پای راست خارج شوید. از آن جا که همه احکام اسلام دارای حکمت یا حکمت هایی هستند، - اگر چه همه آنها برای ما روشن نشده است - استحباب ورود به توالت با پای چپ نیز خالی از حکمت و مصلحت نیست، اما باید اعتراف کرد که علم ما نتوانسته است به همه آن حکمت ها برسد. آنچه تا کنون در این زمینه علم به آن دست یافته است این است که در تحقیقات علوم معاصر اعلام شده که چنانچه انسان در حالت ایستاده دچار حمله یا سکته شود و وزن بدنش روی پای راست باشد به پشت و اگر روی پای چپ باشد به سمت جلو می افتد.

بنابراین وقتی انسان وارد دستشویی می شود و پای چپ او آزاد و در حال قدم برداشتن به پای راست تکیه کند در صورت اتفاق مذکور به پشت و بیرون از دستشویی می افتد. همچنین اگر در حال خروج از دستشویی با پای راست خارج شود و وزن بدن خود را روی پای راست خود بیندازد، در صورت اتفاق مذکور به بیرون از دستشویی می افتد. اسلام برای جلوگیری از این اتفاق احتمالی که یک مسلمان در محیط توالت نیفتد و به حیثیت و شخصیت او اهانت نشود این دستور را داده است.



هنوز این بدن رو خوب درک نکردیم و همین جوری که هست نپذیرفتیم‌اش. هنوز یک قسمت‌هایی‌اش رو سانسور می‌کنیم. در این جا ملت رو می‌بینم که با بدن خودشون، همون جوری که هست، راحت‌تر هستند. انواع سر و صداهای بدن (مثل آروغ و سکسکه و سرفه و عطسه و دیگر چیزها)، ابزاری می‌شن برای خنده، نه شرمندگی. در راهروهای دانشکده دراز می‌کشن و می‌خوابن؛ خواب هم چیز طبیعی‌ایه. پا رو روی میز می‌ذارن و با صدای بلند می‌خندن؛ این جوری خستگی بهتر در می‌ره. سر کلاس چیز می‌خورن؛ خوردن بهتر از نخوردنه.

قبول دارم که یک سری قراردادها داریم که رعایت کردن‌شون نشونه‌ی احترام تلقی می‌شن. احتمالا هم در سیر تکامل فرهنگ و اجتماع، این قراردادها لازم بوده‌اند که تا به این جا باقی مونده‌اند و اعمال می‌شن. پس انتظار ندارم که رفتارهای همه‌ی مردم دنیا شبیه به هم باشن. اما در تعجب هستم که چرا در جایی بدن انسان پذیرفته‌تر از جای دیگه باشه.

می‌گن که برای ورود به اماکن خوب، با پای راست وارد بشین و برای ورود به اماکن بد، با پای چپ. یک مثال از اماکن بد هم توالته. علت‌اش هم اینه که اگر در اون لحظه سکته کردین و مردین، به سمت جای خوب بیفتین (که با پای راست وارد شدین) و بعد بمیرین و از جای بد دور بشین (که با پای چپ وارد شدین) و بعد بمیرین. با این ترتیب در جاهای خوب مردین و نه در جاهای بد. ولی یک چیز گفته نشده و اون این که چرا توالت بده. به قول ایشون، بلوغ لازم است تا بوی خون و عرق و گه، پیش از آن که چهره ات را در هم بکشد، بشارت زندگی باشد.


مستحب است هنگام وارد شدن در مسجد ابتدا از پای راست استفاده شود و هنگام خارج شدن از پای چپ و این مسئله در روایات آمده و به نظر می رسد بخاطر شرافت مسجد باشد . (1)

عَنْ یُونُسَ عَنْهُمْ ع قَالَ: الْفَضْلُ فِی دُخُولِ الْمَسْجِدِ- أَنْ تَبْدَأَ بِرِجْلِکَ الْیُمْنَى إِذَا دَخَلْتَ- وَ بِالْیُسْرَى إِذَا خَرَجْتَ. (2)

از معصومان علیهم السلام نقل شده است که بهتر آنست در ورود به مسجد با پای راست شروع کنی و در هنگام خروج با پای چپ .

همیشه سالم و موفق باشید

پی نوشت:
1. توضیح المسائل مراجع م 912
2. وسائل الشیعة؛ ج‌5، ص: 246

 
سوال 2 :
در جاهای مکروه با پای چپ وارد شدن بهتر است مثل دستشویی و ... درست است؟
جواب سوال 2 :نمی توان به صورت کلی گفت در جاهای مکروه بهتر است با پای چپ وارد شد .

در مورد استحباب ورود به دستشویی با پای چپ و خروج از آن با پای راست ، روایتی نداریم گرچه حکم مشهوری است و بر اساس آنچه در کتب قدماء آمده است احتمال اینکه آن بزرگواران از روی روایتی این استحباب را بیان کرده اند و آن روایت به ما نرسیده ، زیاد است .
سوال :چرا ورود به مسجد با پای راست مستحب است؟ چه تفاوتی پای راست با پای چپ می کند؟ (با در نظر گرفتن این که بعضی ها چپ پا و بعضی ها راست پا هستند.)پاسخ :در اسلام به صورت استحبابی توصیه شده که هنگام ورود به مسجد با پای راست وارد شوید و هنگام خروج با پای چپ خارج شوید. از آن جا که همه احکام اسلام دارای حکمت یا حکمت هایی هستند، - اگر چه همه آنها برای ما روشن نشده است - این امر مستحبی نیز حکمتی دارد که می تواند جنبه های مختلفی داشته باشد، از جمله آن حکمت ها می تواند رعایت امور پزشکی باشد؛ چرا که دانشمندان علم پزشکی یک اصل ثابت شده ای دارند که همه انسان ها هنگام سکته کردن اگر وزن بدن شان روی پای راست باشد، به جلو می افتند و اگر وزن بدن شان روی پای چپ باشد به عقب می افتند. بنابراین وقتی که شخصی با پای راست وارد مسجد می شود، اگر در همان حال سکته کند، به جلو یعنی داخل مسجد می افتد که بهترین مکان ها است، همچنین هنگام خارج شدن از مسجد اگر با پای چپ بیرون رود در صورت سکته کردن، چون سنگینی بدن او روی پای چپ است به پشت یعنی داخل مسجد می افتد، در نتیجه بر اساس دلیل علمی یاد شده این حکم استحبابی برای همه به طور مساوی است و برای افراد چپ پا یا راست پا فرقی ندارد، البته ممکن است هر یک از احکام اسلام دلیل های مختلفی داشته باشد که علم بشری به دلیل نقصانش هنوز نتوانسته است به تمام زوایای آن دست پیدا کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.