مسلمانان شیعه

سایتی برای همه مسلمانان شیعه

مسلمانان شیعه

سایتی برای همه مسلمانان شیعه

نظر امام درباره موسیقی لطفی

بروجردی داماد امام گفته امام پس از شنیدن تصنیف سپیده از تلویزیون گفتند که الحق همان سرودی است که دنبالش بودیم.
http://media.jamnews.ir/medium1/1393/05/06/IMG14162372.jpg
12 اردیبهشت ماه امسال استاد محمدرضا لطفی از چهره‌های سرشناس موسیقی و آواز ایران درگذشت.

 

حال که در چند ماه از درگذشت وی می گذرد، بد نیست یادی از جلوه‌ی درخشان وطن پرستی این استاد بی بدیل داشته باشیم. چیزی که سال‌ها قبل در همراهی‌اش با انقلاب اسلامی و خلق آثار بی نظیرش در مجموعه چاوش دیده و شنیده بودیم. محمدرضا لطفی سال 1325 در گرگان به دنیا آمد.

 

پدر و مادرش در ترکمن صحرا معلم بودند. در هنرستان و دانشگاه موسیقی خواند. هوشنگ ابتهاج که به رادیو رفت و شد رییس برنامه گلها او هم سال 1353 راهی رادیو شد. در سال ۵۴ گروه شیدا را راه‌اندازی کرد. لطفی شنبه 18 شهریور یک روز بعد از جمعه سیاه 57 به همراه ابتهاج و چند نفر دیگر دسته جمعی از رادیو تلویزیون ملی استعفا دادند." برادر بی قراره " از ساخته های آن روزهاست.


با پیروزی انقلاب اسلامی ایران لطفی کانون فرهنگی هنری چاووش را با همکاری افرادی مثل حسین علیزاده، پرویز مشکاتیان، محمدرضا شجریان، برادران کامکار و علی اکبر شکارچی راه‌اندازی کرد. به گفته اساتید موسیقی آلبوم‌های 10 گانه چاووش که متاثر از انقلاب ایران است از بهترین کارهای موسیقی ایران به حساب می آید. سپیده یا ایران، ای سرای امید، در اولین سالگرد پیروزی انقلاب تولید شد.

 

بروجردی داماد امام گفته امام پس از شنیدن تصنیف سپیده از تلویزیون گفتند که الحق همان سرودی است که دنبالش بودیم. محمدرضا لطفی با شروع جنگ ایران و عراق چند بار به جبهه رفت. با کاروان شهید، محصول این دوران است. لطفی در مصاحبه ای گفته اگر آثار موسیقایی آن زمان جذابیت و ماندگاری دارد برمی‌گردد به صداقت و خلوص نیتی که آن رزمندگان داشتند.‌‌ همان حال و هوا روی ما هنرمندان هم اثر می‌گذاشت و به شکل ترانه و سرود بیرون می‌آمد. لطفی سال 64 به آمریکا رفت و 24 سال بعد به ایران برگشت و کانون شیدا را ایجاد کرد.


حواشی پس از انتخابات 1388 و همراهی بعضی هنرمندان با رسانه‌های معاند نظیر بی بی سی و صدای آمریکا، واکنش تند لطفی را برانگیخت: «من اصلا دوست ندارم هنرمندان‌مان تریبون خودشان را از داخل به خارج از کشور ببرند. به همین دلیل شخص من هرگز با بی‌بی‌سی مصاحبه نکرده‌ام. با صدای آمریکا در طول ۲۵ سال فعالیتم در خارج از کشور به طور مشروط مصاحبه کرده‌ام.»


بی‌بی‌سی، صدای آمریکا، رادیو بین‌المللی فرانسه و یا سایر رسانه‌های آن‌طرفی در ۱۰ سال اخیر مواضع اپوزیسیونی به ایران دارند و گاهی اوقات نیز کار را به براندازی حکومت نیز می‌کشانند. این را ما امروز به طور رسمی می‌دانیم و آخرین صحبت‌های وزیر امور خارجه انگلستان همه موید این رویکرد آن‌ها است. طبیعی است وقتی امروز رسانه‌های آن‌طرفی این امکان را به یک هنرمند می‌دهند تا بیاید در بی‌بی‌سی صحبت کند، حتماً باید در درجه اول اپوزیسیون یا نیمچه اپوزیسیون باشد.»

 

Islam-ShIa.BlogSky

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.